Trygghet för personal och elever
Det är många diskussioner om skoltryggheten, både för lärare, övrig skolpersonal och elever. En av faktorerna är vad jag som lärare får göra om en elev är bråkig på en lektion. Får jag lyfta ut eleven, vad räknas som för mycket våld för att göra det? Jättesvår fråga att svara på vilket har spridit en osäkerhet inom skolvärlden.
Grunden heter "Trygghet och studiero", vilket innebär att alla elever ska ha en studiero i skolan. Är det som så att någon/några elever stör undervisningen eller närvaron i skolan, så ska det åtgärdas. Nr 1 av åtgärder är alltid att försöka prata med eleven. Och då börjar man tidigt när det är lugnt och pratar med hela klassen om vad är lämpligt och olämpligt beteende på skolan och under lektionerna. Även när det blir stökigt under lektionen är det prata som gäller. Så länge eleven "bara" stör, så kan läraren (i och för sig även med stöttning av andra elever som vill ha studiero, grupptryck har oftast stor påverkan) bara be eleven att bete sig som ni har diskuterat tidigare. Fungerar inte det får läraren flytta eleven får att eventuellt sära på elever som tillsammans stör. Eller om det är en elev som stör mycket, så får läraren visa ut eleven från lektionssalen under denna lektion. Och då visa ut, inte använda våld för att lyfta eller dra ut en elev,
Grunden är att så fort som möjligt efter händelsen ta tag i detta. Det handlar inte om att straffa eleven utan få denne att ändra sitt beteende till bättre trygghet och studiero.
Är det i stället så att eleven använder sig av våld eller skadegörelse, så får läraren gå in när det pågår och använda nödvändigt våld för att förhindra att någon skadar sig vid bråk mellan individer. Men bara så länge bråket pågår. Har bråket slutat, så är inte våldsanvändning tillåtet. Möjligen kan det vara aktuellt med ett envarsgripande, då nödvändigt våld får användas för att hålla fast någon och överlämna denne till polisen. Men eftersom man oftast vet vem det är, så kan det vara bättre att låta dem gå för tillfället och låta polisen ta hand om detta.
Gäller det skadegörelse, så är det också tillåtet att använda våld, och våldet får vara nödvändigt för att avsluta eller skydda. När det gäller skadegörelse, så kan det i många fall vara bättre att backa och inte gå in i en situation som kan innebära skada för dig själv. Är det som så att individen kastar saker och det finns risk att skada andra så får våld användas för att förhindra detta. Men det kanske är lättare att flytta undan de som är i farozonen.
Det som är viktigt är att när situationen är över och det har blivit lugnt så måste åtgärder göras för att det inte ska hindra igen. Gör vi inget så blir det en liten vinst för eleven och han/hon kan använda störandet igen för att få det som de vill eller uppmärksamhet eller vad det är som är grunden till att störa.
Börja med (vilket ni troligen gjort) att i lärargruppen prata om vad ni kan göra i olika situationer så ni samarbetar och ställer upp för varandra. Även arbetsledningen ska vara med i detta. Att diskutera olika lösningar ökar också möjligheterna att göra någorlunda rätt, fram för allt i allvarligare situationer som inte sker så ofta.
Det pratas om olika modeller för bemötande. För mig, finns det inget metod som fungerar i alla lägen utan det får anpassas efter situationen. Nästa vecka presenterar jag på min hemsida, det jag kallar Situationsanpassat bemötande. Gå gärna in och läs detta.
Detta var några tankar. Vill ni ha fler tankar eller behöver ni hjälp med utbildning, rutiner mm så kontakta oss gärna på epost eller telefon 013-15 11 23.