Nu närmar sig sommaren och det är dags att ta in vikarier.
Många arbetsplatser klarar sig inte utan semestervikarier. Och när de är på plats, så är de lika viktiga som ordinarie personal. Därför är det viktigt att att emot dem och introducera dem i arbetet. Och låt introduktionen ta den tid som behövs. Allt för ofta slängs de bara in i ordinarie arbete och förväntas fungera. Och de gör de oftast när allt går som det ska. Men händer det något, så gäller det att de vet vad de ska göra, vad de får göra.
Jag vill lyfta två situationer. För de första mot kunderna. De kan vara en butik där det gäller att veta vad de kan lova, hur köp, återköp ska göras. Hur produkter fungerar mm. Med bra produktkunskap så ökar intresset från kunderna.
Finns kunderna inom vård och omsorg, så gäller det att sätta sig in i rutiner så att alla gör lika. Veta vilka behov kunderna har, vad står det i den personliga handlingsplanen?
Situation två är tryggheten. Har ni en butik, så ska introduktionen innehålla vad vikarierna ska göra och även vad de inte ska göra vid brand, snatterier, stöld och rån. Vad finns det för säkerhetsutrustning, var finns den och hur används den? Grundtanken vid rån är ju att ge dem vad de vill ha. Materiella ting går att ersätta. Det är viktigt att få in att de inte ska utsätta sig själva för fara om möjligt.
Inom vård och omsorg bör ni även gå igenom hur ni gör riskbedömningar inför olika situationer, vilka brukare/klienter/boende som kan bli aggressiva och hur man bemöter dem på bästa sätt. Vad finns det för "triggers" till aggression? Tryggheten ökar med kompetensen, så ju mer info som ges, ju tryggare och bättre bemötande. Och tänk på att låta vikarierna arbeta ihop med ordinarie personal om möjligt. Det ökar tryggheten hos vikarierna och även hos brukaren.
När det gäller att skydda sig själv eller någon annan så gäller nödvärnsrätten vilken ger oss rätt att försvara oss. För att nödvärn ska gälla så ska tre saker vara uppfyllda.
1. Det ska vara aktuellt. Det ska vara här och nu, så fort ett angrepp är avvärjt så gäller inte nödvärnet.
2. Det ska föreligga ett brottsligt angrepp. För att ett angrepp ska vara brottsligt så ska det finnas fängelse i straffskalan och det ska finnas ett uppsåt. När det gäller fängelsedelen så är det kriteriet uppfyllt om det är ett fysiskt angrepp som innebär att skada någon. När det gäller uppsåt så ska det finnas en vilja att skada.
Tittar vi inom vård och omsorg, så kanske det inte finns uppsåt utan det kan bero på någon sjukdom och då blir det mer tveksamt. (finns det inte uppsåt, så gäller i stället lagen om nöd, som handlar om att skydda mot fara och hälsa).
3. Försvaret ska vara nödvändigt. Och här är det bra att tänk att inte använda mer våld än nöden kräver.
När det gäller arbete och rån, stöld, hot och misshandel, så kan vi reagera på tre olika sätt. Antingen enligt nödvärnsrätten som kan ge oss rätt att använda våld. Eller också mitt personliga " han/hon ska inte ta det där från oss". De tredje sättet är ju frågan "Vad säger våra arbetsuppgifter" att vi ska göra. När det gäller våld, så ska vi självklart skydda oss, men är det materiella ting, så kan det vara bättre att säga ifrån på avstånd, backa och vara uppmärksam (vilket bör gälla inom arbetet).
Så se till att era vikarier får en bra instruktion. Då blir de tryggare och bemöter på ett bra sätt.
Detta var några tankar. Vill ni ha fler tankar eller behöver ni hjälp med utbildning, rutiner mm så kontakta oss gärna på epost eller telefon 013-15 11 23.